Thailand 2016/2017

29.12.2016_Doi Saket

Het werd een mooie avond op deze prachtplek, maar de nacht beviel slecht. Rond 2 uur horen we dat onze poes Buddy, niet meer wil eten en dat het onvolprezen tijdelijke verzorgingsteam, Ans en Karin, er aan denkt hem naar de dierenarts te brengen. Volgens ons een onmogelijke opgave. Hij laat zich niet in een kooitje, afvalemmer of wasmand stoppen voor vervoer. Ingrid ligt de hele nacht wakker. Ik een groot deel. De vroege ochtend wordt ook nog eens verstoord door een onduidelijke maar goed waarneembare basdreun ergens uit de omgeving. Geen goed begin van een dag die bedoeld is om te genieten van de locatie.

In de ochtend bezoeken we de tempel met de 300 traptreden in Doi Saket. Met zware benen naar boven. Fietsen en trappenklimmen gaat al niet geweldig samen, maar na een slapeloze nacht is het een echte boetedoening (als het daarvoor bedoeld zou zijn). Zoals het hoort is de beloning groot (het lijkt wel wielrennen). Prachtige beelden, devote bezoekers, slapende honden, Clemente-achtige wandschilderingen en alweer die schitterende tempelmuziek, waarvan we er maar steeds niet in slagen om te achterhalen hoe we er aan zouden kunnen komen. De taalbarrière zullen we maar zeggen.

We zien de Franse rijders ook nog even. Ze hebben gisteren inderdaad een groot deel van de etappe hun loodzware uitrusting omhoog moeten duwen.

In de loop van de middag zijn de berichten uit 's-Hertogenbosch iets minder alarmerend als dat ze vannacht leken te zijn. Het beest eet weer een beetje. Wij drinken er een extra Singha op. We toasten op Karin en Ans (en op Theo in de volgwagen), die zich met meer dan de uiterste toewijding inspannen om ons zo sneu achtergelaten huisdier het nieuwe jaar in te krijgen.

Op de weg terug naar de Jasmine Hills Lodge, waarvan de naam verwijst naar de soort rijst en het uitzicht op de heuvels rondom, ontdekken we waar de basdreun van vanochtend vandaan komt. Er is een begrafenis gaande. We komen een grote groep lopende gasten tegen en bij de ingang van het terrein zien we de naaste familie in auto's wegrijden. Achter hen brandt een enorm vuur met daarin een gouden kist. De bloemenkransen worden door de achtergeblevenen één voor één op het vuur gegooid. Een bestelwagen met felle reclameteksten op de zijkanten en een enorme geluidsinstallatie op het dak verzorgt de muziek erbij. We herkennen de baslijnen.

Ans

Na ook hier een slechte nacht kwam alles gelukkig weer goed. Verandering van het eetbakje, met dank aan Karin, deed eten. Een cruciale tip om mee te nemen in de nieuwe versie van de verzorgingsinstructies.

Peter en Marijke

Wat een belevenissen eer de afgelopen dagen. Een groot avontuur. Groot gelijk om een extra dag te blijven op een mooie locatie. Hopelijk nu een betere nachtrust en blijf genieten.
Lieve groet vanuit een mistig Drunen

Elly

Altijd lastig, de thuisblijvers tevreden houden, maar gelukkig is het goed gekomen. Vannacht goed slapen en morgen er weer tegenaan!

theo

Buddy a gp go. No worries. Keep on cycling...