Thailand 2016/2017

27.12.2016_Phayoa-Mae Khajaan

We moeten twee passen over vandaag. Beiden weliswaar slechts rond de 900 meter hoog, maar de klimmen zijn lang en steil. Als Ingrid bij de eerste pas de plastic dinosaurussen passeert die het uitzichtspunt markeren, is ze na 10 km klimmen moe genoeg, maar niet te moe om zich te ergeren aan de pijprokende, geaffecteerd pratende Nederlandse 65 plusser die een Thais meisje van (ogenschijnlijk) een jaar of 19 heeft uitgezocht als relatie(geschenk?).

We rijden verder op de gemeen klimmende weg die midden door de jungle loopt en stoppen even bij een waterval die populair lijkt te zijn als uitje voor schoolklasjes. Zoals altijd duiken er onderweg op de meest vreemde plekken weer tempels of beelden op. Iedere keer is er wel een nieuw beeld van een boeddha, monnik of dier dat je nog niet eerder zag. Vandaag een witte gedecoreerde vogel met een kleurig lint om zijn nek.

Na iets meer dan 70 km arriveren we in Mae Khajaan bij ons H2O hotel. We lopen door de entree, gaan achterom, lopen nog een paar deuren in, kloppen op ramen en roepen 'hello'. Na een minuut of twintig parkeert de eigenaar zijn Nissan voor de deur en checkt ons in terwijl hij opgewonden blijft praten met de persoon aan de andere kant van zijn mobieltje. Het wordt een kleine, maar prima kamer. Slome internetverbinding. Er is geen restaurant en ook geen ontbijt morgen. Ik loop een kilometer de hoofdstraat van het stadje in (en terug). Een echte Mainstreet. Elke tien meter iets anders: de gebruikelijke scooterwinkels, twee tempels, restaurantjes, een vrouw met twee hanen op haar schoot, een autoreparatiewerkplaats, een vishandel, slagers, een overdekte markthal, een benzinestation, een beeld van een konijn, Bhumibol (uiteraard), telefoonwinkels,een braakliggend terrein met een verlaten politieauto, geschenken voor de monniken, een 7Eleven en een pick-up truck met meisjes.

Later op de avond vinden we een soort zelfbedieningsrestaurant waar een voor ons onbekende stapeling van keramische en metalen onderdelen op tafel wordt gezet. We worden geacht uit het aanbod vlees, vis en groenten een keuze te maken en dat vervolgens in de hotpot-barbecue combinatie gaar zien te krijgen. We hebben enige moeite met het concept. Gelukkig werpt een reuze aardige medewerkster zich op als vrijwilliger en helpt ons met een vriendelijke lach en veel gegiechel door de maaltijd heen.

Kor

Dag F/I, het gaat kennelijk allemaal voorspoedig. Zelfs de bergen houden jullie niet tegen.
Houd er rekening mee, dat op 1 januari alle Thai (tenminste alle mannen) stomdronken zijn. En ook gewoon (?) in hun pick-upjes stappen. Dubbel opletten als je wil gaan fietsen.