Thailand 2016/2017

25.10.2016_Chiang Rai-Phan/Phayao

In sommige hotels staat een scharrige kerstboom, heel soms een wat royaler exemplaar en bij ons hotel in Changmai aan het begin van de reis, stond zelfs een zwaaiende electrische kerstman in de lobby (ze hadden zijn bellen onklaar gemaakt en waarschijnlijk ook zijn spraakchip: no 'yo-ho yo-ho'). Allemaal bedoeld om de Westerse toerist zich een beetje thuis te laten voelen. Voor de in hoofdzaak Boeddhistische Thai hoeft het niet zo nodig. Het kan zijn dat er iets van Kerstmis te merken is in de omgeving van de Rooms Katholieke kerken die we heel af en toe tegenkwamen (ook in Chiang Rai zagen we er een) en zonder twijfel zal in de winkelstraten van Bangkok op iedere hoek een verlichte boom staan ter bevordering van de verkoop.

Maar hier trekt niemand zich iets aan van deze feestdag.

Om negen uur bij het uitrijden van de stad zijn 7/Eleven, de Yamaha dealer, metaalwerkplaatsen, Dental Care, de scooterverhuur en veel van de koffiebars en eethuizen al open. De kleine neringdoenden trekken hun tafels en karren het trottoir op en stallen hun handel en eetwaren uit. Verderop langs de 1020 richting Phan staan om de 100 meter vrouwen met hun stalletjes waar je loten kunt kopen. Ik moest even denken aan onze fietstocht door Portugal van heel lang geleden waar langs de kant van de weg schaars geklede dames op een boomstronk zaten te breien. Als er een vrachtwagen stopte waren de breipennen snel verdwenen. De dame en de chauffeur ook. Hier zie ik heren vanuit het raam van hun auto een lotje kopen en weer doorrijden. De verkoopsters zijn zeer decent gekleed.

Eenmaal over de kleinere wegen rijdend zien we de boeren op het land werken. De wegwerkers maken ons hier en daar het fietsen lastig met hun opgebroken wegen en het vers gegoten asfalt. Op de zondagen wordt in veel beroepen gewoon gewerkt, terwijl het voor veel Thai ook de dag is voor familiebezoek.Sommige zaken gaan onmiskenbaar voor.

Voor ons is het een Kerst met een temperatuur van 34 graden en met een rit van een kleine 100 kilometer. Lang, maar niet al te lastig.

Bij 'I Ya Guesthouse' een meter of 50 van de autoweg worden we uiterst vriendelijk ontvangen. Onze gastheer vertelt dat hij in een eerder leven bankier is geweest in Bangkok. Als beheerder van deze accommodatie verdient hij, naar eigen zeggen, aanmerkelijk minder dan voorheen, maar prijst zich gelukkig met zijn nieuwe bestaan. Het brengt hem rust en hij kan nu ook de tijd besteden aan zijn zoon en de vier kleindochters (het guesthouse is vernoemd naar de oudste). Geen schokkend nieuw inzicht, maar als kerstgedachte mooi genoeg voor ons.

Wat betreft het eten houdt hij zich aan de traditie. Zijn vrouw zal vanavond voor ons koken. Hij adviseert ons: zeg nooit 'a little spicy' tegen een Thaise kok.

Het werd een heerlijk Kerstdiner. Traditioneel Thais (not spicy), een veelheid aan geuren en smaken maar niet erg veel volume. Thai zijn niet voor niets zo slank.

Bij het nagerecht (helaas yoghurt van de supermarkt) laat onze man een foto zien van zijn vrouw die 22 jaar geleden Is gemaakt om ons te tonen hoe mooi en slank ze destijds was. Misschien bedoelt hij het goed, maar we voelen even met haar mee. Ze schenkt haar aandacht verder aan de honden en neemt onze welgemeende complimenten over haar huidige verschijning met ingehouden plezier in ontvangst.